zondag 7 december 2014

Kunstmatige intelligentie


' Heb je nog iets over Stephen Hawking gelezen in de krant?', vroeg Hans laatst. Hij vindt de digitale versie niets dus hij heeft geen idee wat er in de wereld gebeurt. Af en toe lees ik wat voor:' Bram zijn hele inboedel wordt geveild en Gordon wil zijn schulden betalen.' daar loopt hij dan een uur over je jeremineren, hoe onrechtvaardig dat is en dat ze Bram er in geluisd hebben. Van sommige, vooral eigenzinnige mensen als hijzelf, wil hij geen kwaad horen.

 Een paar dagen later las ik inderdaad opmerkelijke uitspraken van de geniale ALS-patient. Hawking's apparatuur is zo verbeterd dat hij 2x zo snel kan denken en praten.' De robots nemen het over', had hij met zijn mechanische stem gezegd. Twee maal zo snel, dan klinkt hij ondertussen als Donald Duck. ' De mensheid zal uitsterven.'

Wat moet ik me daar bij voorstellen? Stel dat er geen mensen meer op aarde zijn en slechts kunstmatige intelligentie. Die robots hoeven niet te eten. Landbouw en veeteelt zijn overbodig. Zijn er dan alleen nog fabrieken met robotonderdelen? En krijg je een hierarchie? Wat doen die robots de hele dag als ze geen mensen kunnen dienen? Volgens Hawking konden we het beste een aantal planeten koloniseren. Heeft hij nu al zijn knikkers verloren?

Weer een paar dagen verder begreep ik de reden achter Hawking's ansgtaanjagende toekomstvoorspellingen. Meneer zit gewoon te vissen naar een rol in de nieuwe James Bond film. Hij heeft laten weten dat hij dolgraag de schurk wil spelen. De ultieme tegenstander van Bond, een verlamde man in een rolstoel. Briljante actie van de uitgekookte wetenschapper. Ik had al eerder gelezen dat de invalide een terrorist is voor zijn omgeving die altijd zijn zin krijgt. De enige vraag die rest is: houdt de camera van hem?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten