zaterdag 8 juni 2013

Baltimore


Bijschrift toevoegen
Gisteren las ik een interview met de veelzijdige Freddy Tratlehner, ook wel Froodoo McDotty genoemd. Oftewel Vjeze Fur van De Jeugd van Tegenwoordig. Eigenlijk geen interview, er werden hem dilemma's voorgelegd.
Zoals: Biggie of Tupac? Ik heb een hiaat in mijn muziekkennis. Vooral de jaren 90 zijn aan mij voorbij gegaan qua muziek. Geloof ik. Ik ken wel wat deuntjes maar niet de naam van de uitvoerende artiest.
Wat doe ik dan als ik zoiets lees? Dan ga ik naar You Tube en zoek de jongens op. Het enige dat ik van ze wist dat ze allebei dood zijn, vermoord. Tupac was een hele charmante man. Zijn ouders waren Black Panthers maar zijn vader heeft hij nauwelijks gekend. Die zat vast voor bankroof. Een Britse cameraploeg reisde af naar Baltimore waar Tupac opgroeide. In een buurt waar zeer deprimerende woonkazernes staan en de sfeer grimmig is. Er wordt geen onderhoud verricht, er is geen stukje groen te bekennen en als je er niets te zoeken hebt blijf je er weg.

Randy Newman heeft er wel een prachtig liedje over geschreven:  Randy Newman Baltimore

Hoe anders is dat in Nederland, mijmerde ik. Er wordt veel geklaagd omdat dat lekker is. Vooral gezamenlijk  klagen schijnt goed voor de gemeenschapszin te zijn. De smeerolie van de maatschappij. Over het weer, politici, de euro.
Maar zo'n armoedig zootje als in Amerika dat kennen wij niet. Ja, vroeger. Kijk maar eens naar een documentaire over Amsterdam in de jaren 70. Ik heb jaren in een tochtkrot gewoond van 30 vierkante meter. In de winter sliep ik met een ijsmuts op. Transvaalbuurt, jaren 80? Was een no-go-area. Alle krotten zijn ondertussen gerenoveerd of gesloopt en er is geen enkele buurt waar ik voor mijn veiligheid vrees (afkloppen).

De krant van vandaag meldde dat president Obama zich meer gaat richten op het binnenland. Dat lijkt me een uitstekend idee. Je neus steken in andermans wespennest is alleen maar goed voor de wapenindustrie. En waarom zou je je jongeren opofferen aan bodemloze putten?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten