vrijdag 7 juni 2013

Mijn ongelovige reet




Via een Vriend op Facebook kwam mij een artikel onder de ogen van iemand die zich Mohammed dienaar van Allah noemt. Je weet op internet nooit met wie je te maken hebt. Was de man serieus of haalde iemand een practical joke uit? Of was het een ordinaire provocatie van Sharia 4 Holland? Mo schreef dat het tijd werd dat autochtone Nederlanders zich aanpasten aan de hogere cultuur van de islam. In de koran staat alles wat je in dit leven nodig hebt, zei hij. Zoals lichamelijke hygiëne, iets waar de kaaskoppen nooit van gehoord hebben met hun honden. Neem nu de toiletgewoontes hier. Men veegt zijn reet af met toiletpapier terwijl elk weldenkende moslim water gebruikt. En kijk eens naar Indonesië. Vroeger een kolonie van die smerige Hollandse onderdrukkers. Nu een beschaafd islamitisch land. O ja, kinderbijslag was ook een uitvinding van de islam. Enzovoorts, enzovoorts. De zegeningen van de islam wegen niet op tegen de zogenaamde vrijheid van Nederland, was de boodschap. O nee, andersom. Het was, volgens Mo, tijd voor een islamitische revolutie.

Toevallig had ik een programma gezien waarin een Indische vrouw, getrouwd met een blanke Nederlander, haar afkeer uitsprak van het gebruik van toiletpapier in plaats van water. Haar man echter vond dat het niets uitmaakte. Er kwam een deskundige bij die constateerde dat het allebei even hygiënisch is. Hans, die in Indonesië is geweest, vertelde me dat ze daar open riolen hebben en verstopte toiletten. Als jij een flesje water bij je hebt om je billen mee af te spoelen, is het niet eenvoudig je evenwicht te bewaren als je boven zo'n dichtgeslibde pot hangt. Met de koran in je hand.

Nu moet je ontzettend uitkijken hoe je reageert op Facebook. Het is heel eenvoudig om vanuit je luie stoel de meest grove opmerkingen te maken. Dus ik besloot het luchtig te houden en vertelde Mo van het toiletpapier versus water onderzoek. Bovendien, voegde ik eraan toe, veeg ik mijn ongelovige reet met je af. Zo, die zat. Allerlei figuren staken hun duim op. Maar Mo reageerde niet meer. Mo, zeg ook eens wat, typte ik, in de hoop hem uit de tent te lokken. Andere Facebookers gingen serieus op Mo's provocatie in. Maar Mo bleef stil. Hij is zeker bezig met het knutselen aan een snelkookpan, schreef ik, of zou hij net zijn kinderbijslag binnen hebben gekregen. Ik kreeg applaus van medestanders en één wilde gelijk mijn vriend worden. Ik keek op zijn Facebookpagina en zag een foto van een man met een bierbuik die zichzelf omschreef als 'extreem rechtst'. Krijg je dat weer.

( Ik wilde ook nog iets zeggen dat als het wc-papier op is je in Nederland altijd nog de pagina's uit de bijbel of een ander heilig boek kunt gebruiken. Ik heb mezelf toch maar gecensureerd want daar staat bij sommige Medelanders de doodstraf op)

1 opmerking:

  1. Persoonlijk gebruik ik wc-papier en spoel daarna na met water: best of both worlds.

    Ik kan me trouwens niet herinneren dat er in de koran iets stond over wc-papier. Lijkt me een cultureel ding en niet zozeer gebonden aan geloof.

    BeantwoordenVerwijderen