donderdag 20 juni 2013

Goddelijke Goudzoekers



'Wat zijn die Amerikanen toch gelovig', zei mijn huisgenoot verbaasd. Hij zat naar een Discovery-programma te kijken over hedendaagse goudzoekers. 'Een goede Amerikaan is een gelovige Amerikaan', zei ik,
'Oprah, dr. Phil, dr. Oz en in alle realityshows zoals American Chopper is dat de boodschap. Noem jezelf nooit hardop een atheïst in de US want dat is een vies woord. Bijna net zo erg als pedofiel.'
Amerika is een land vol technologische vooruitgang maar verder zo conservatief als de pest. 'God bless America', zegt de president na elke speech. 'God bless the world', roep ik dan terug. Want als Hij bestaat heeft Hij natuurlijk geen favorieten.

Ik moest opeens aan mijn moeder denken. Die werd altijd zeer verontwaardigd (een familietrekje) als een sporter voor de wedstrijd een kruisje sloeg. 'Wat denkt hij nu wel', zei ze dan, 'dat God zegt, ik laat hem  winnen want hij gelooft tenminste in mij. Ga toch op het dak zitten.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten