zondag 19 oktober 2014

Hendrik Haan heeft de kraan open laten staan

Mijn zondagspreek: Doe die kraan dicht!



Zou het de strijd om de lezerscijfers zijn? Of komt het door de onrust in de wereld dat de Nederlandse krant zich naar binnen richt en zich vooral druk maakt om een nationaal kinderfeest? Elke dag twee pagina's vol over ZP (ik kan het woord niet meer horen), in de NRC en De Volkskrant. Mijn vader en Jan Blokker draaien zich om in hun as.

Wat werkelijk verontrustend is, is natuurlijk de explosieve groei van de wereldbevolking. Als ik een arme Afrikaan, was zonder uitzicht op onderwijs, ontwikkeling en een fatsoenlijk bestaan, zou ik waarschijnlijk ook op zo'n gammel bootje stappen.

Het gaat niet om kleur. Maar om geboortebeperking, onderwijs en een fatsoenlijk inkomen. Dat heet beschaving. Precies de zaken van het gezonde verstand, die ontbreken bij religies.
Als je dweilt, moet je wel eerst de kraan dichtdraaien. Anticonceptie is prioriteit
nummer 1. Of moeten we wachten tot alle Afrikanen óf verdronken zijn óf geveld door ebola?

Zolang godsdiensten geboortebeperking afwijzen, wordt het lijden van vele Afrikanen in stand gehouden. En blijven ze hun heil zoeken in religie. Een vicieuze cirkel.
Laat de krant daar eens elke dag over schrijven. Elke dag, op de voorpagina. Amen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten