donderdag 22 december 2011

El Gordo

Schoolkinderen uit Madrid lezen de loterijnummers ´zingend´ voor
 
De Spaanse loterij El Gordo was groot nieuws. Spanje en Portugal zijn tegenwoordig weer arme landen, zagen we op het nieuws. Vandaar dat er gisteren miljoenen Spanjaarden in de rij stonden om een lot te kopen. Mijn vriendin I. hoopt ook al jaren de pot in de wacht te slepen. Toen ik haar opzocht in Amerika, een paar jaar geleden, en ik zag hoeveel loten er verkocht waren, zei ik: ´ De kans dat jij de loterij wint is ongeveer even groot als dat ik zwanger raak van een Siamese tweeling.´ Ik was toen net een boek aan het lezen over de oudste aan elkaar geboren broers, vandaar.

Vandaag zagen we de trekking live op televisie. Het is traditie dat twee schoolkinderen uit Madrid de nummers voorlezen. Achter hen staan twee tombola´s die de nummers door elkaar schudden. In het midden zit de notaris. Als de nummertjes eruit komt rollen, links en rechts, worden ze aan de notaris getoond en zingen de kinderen het gevallen nummer. Zoals je doet als je verstoppertje speelt. ´Wie niet weg is wordt gezien.´ Die toon. Toen de geuniformde kinderen een winnend nummer trokken, liepen ze ook nog eens langs een jury van zo´n 5 man die het lang bestudeerde en tenslotte het sein Groen gaf. Het was inderdaad het nummer waarop 3 miljoen stond. Na afloop gaven de kinderen een interview aan de Spaanse pers. Een paar duizend Spanjaarden hadden mazzel, de rest richt zich op de volgende knaller van een loterij, El Nino.
Overigens las ik dat er meer buitenlanders meedoen dan Spanjaarden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten