zaterdag 10 maart 2018

Golven

English for beginners

Het verdriet komt met golven, zei de huisarts en andere deskundigen. Ik kan nog steeds niet geloven dat Hans er niet meer is. Laatst had ik een hele rustige avond en keek ik naar twee afleveringen van de Britse detective serie Vera. De volgende dag werd ik wakker en krijg gelijk een stomp in mijn gezicht en word ik overweldigd door de nieuwe realiteit.

Het enige dat me erger lijkt is een kind verliezen. Dat zou ik niet overleven. Ik kan ook geen boeken lezen van ouders wiens kind verongelukt is. Zoals het boek Tonio. Ik zei tegen de huisarts:' Soms vind ik de pijn onmenselijk. ' Dan moet ik mezelf ervan los rukken door naar grappige filmpjes te kijken zoals bovenstaand English for beginners.
Het meditatiefilmpje over het verlies van een geliefde werkt ook kalmerend. Een andere keer werkt alleen Led Zeppelin op de koptelefoon. Keihard.

Gisteren ben ik met vriendin A. gaan wandelen samen met de hondjes. Haar vader is plotseling in november overleden dus zij kent de rauwe pijn en de schizofrene gevoelens van ontreddering, woede en depressie.




Hans was natuurlijk een hele, laten we zeggen, complexe man die niet aan compromissen of voorwaarden deed. Dat levert ongelofelijk veel frustratie op in een relatie. Het is geven en nemen. Dr.Phil zegt altijd: Niet fifty/fifty maar 100/100 procent.

Ik wil me Hans vooral herinneren als een man met een goed hart. Gemeten met de maatstaven van een babyboomer: In oorlogstijd kon je ongetwijfeld bij hem onderduiken. Hij zou je zijn laatste boterham geven.

De emotionele golven zijn nog erg hoog. Je wordt door elkaar gerammeld en tegen de kademuur gesmeten. Het is ook doodvermoeiend.

Ondertussen zit Blanche met een nonnenkap om haar hoofd. De anale klieren zijn ontstoken. Ze krijgt anti-biotica en mag niet aan de wond likken of knagen. Ze zit de hele dag zielig op mijn schoot. Ik moet haar voeren want die kap zit in de weg van haar etensbakje. Het enige voordeel, realiseerden vriendin A. en ik, dat ze nu probleemloos getrimd kan worden. Ze heeft zo'n prachtige waaierstaart en lange franjes aan haar pootjes. Heel mooi maar ook onpraktisch. Vooral aan die staart blijft altijd poep kleven. Andere hondjes die in de zomer getrimd worden zijn altijd blij dat ze hun bontjas uit kunnen doen.

13 maart zou ik de as van Hans op kunnen halen. Tenminste, als ik toestemming krijg van de broer.  Afwachten of hij het fatsoen kan opbrengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten