dinsdag 26 december 2017

Kerstmis in Conceiçāo

Ik geloof dat alleen Nederland twee kerstdagen kent. In Portugal gaat vandaag, 2e kerstdag, iedereen weer aan het werk. Ook de schilders. Ze zijn nu bezig aan het appartementencomplex links van ons. Het is vooral hun hoogwerker die op je zenuwen gaat werken. Dat ding piept van 7 uur 'sochtends tot 17.00  uur. Daarnaast slaat de motor telkens aan. En ze werken 6 dagen in de week.
De rest van het dorp scharrelt aan de kust en wroet in de modder. Alles wat eetbaar is, gooien ze in een krat. Als die vol is, binden ze hem op hun bagagedrager en fietsen naar de visboer. Of naar de markt. Verder zijn er echte vissers met bootjes die vanuit de lagune de open zee in gaan. Op de terugkomst worden ze vergezeld van schreeuwende meeuwen die het gemunt hebben op de vangst. De mensen zijn niet rijk. Maar wat heb je nodig in een land waar de olijven, dadels en sinaasappelen voor het oprapen liggen? En de zon altijd schijnt.



Blanche en ik lopen regelmatig over de boulevard. Dat klinkt chiquer dan het is. Alles is hier vrij armoedig. Muren die een verfje kunnen gebruiken, losse stoeptegels, elektrische bedrading die los hangt. De vlag aan de school is een versleten vod.



De oude Portugese dametjes maken allemaal hetzelfde kirrende geluid als ze Blanche zien. Elke ochtend hangt er een vrouwtje uit het raam. 'Bom dia', zeg ik altijd. Er verschijnt dan een grote glimlach op haar gezicht. Ik heb het wel over oude vrouwtjes maar hun leeftijd is moeilijk in te schatten. Met hun bruine, verweerde koppen. Misschien zijn ze wel jonger dan ik. Mijn kop begint ook al bruin en verweerd te worden. Eigenlijk zou ik best voor een Portugese door kunnen gaan. Kort, gedrongen als het nationale product, de aardappel.
Alle hondjes hebben korte pootjes en het zijn geen teckels. Meestal kunnen gezelschapsdieren een schop krijgen in zuidelijke landen. Hier worden ze vertroeteld als kleine kinderen.



Het was koud en bewolkt de afgelopen dagen. Vandaag schijnt de zon weer zoals het hoort. Insmeren met factor 50 op 26 december 2017.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten