donderdag 23 november 2017

Smurfendorp

Als gemiddelde Nederlander pas je niet in de oude Portugese huisjes. Die zijn gebouwd voor de Algarvenees. Gedrongen mannen en vrouwen die hun hoofd niet stoten aan die lage deuropeningen. Smurfenhuisjes. Zo schattig.



Ik moest denken aan een interview met een oude verzetstrijdster. Ik sprak haar in haar woninkje in de Watergraafsmeer. Een poppenhuisje. Ik denk dat die woningen in de jaren 50 zijn gebouwd. De tijd van de grote gezinnen. Je mocht blij zijn met elke vierkante centimeter.
Zelfs in Nederland speelde het leven zich grotendeels buiten af.

Er stapten twee hobo's uit de trein die, net toen ik Blanche uitliet, in de lage boompjes klommen, vlakbij het station. Ze plukten de vruchten, granaatappels. De olijven, dadels en sinaasappelen liggen hier voor het oprapen. Daar kun je op overleven als dakloze.



Vandaag was het voor het eerst bewolkt sinds mijn komst

Geen opmerkingen:

Een reactie posten