donderdag 27 november 2014

Plantage


Ik zit hier op de veranda van het koloniale pand waar vroeger de plantagehouder woonde. Ik herinner me onze eerste vakantie in 2001. We logeerden in Brugge en reisden een dagje naar Gent. We liepen rond in de prachtige kathedraal. Ik verafschuw de kerkelijke instituten geregeerd door meestal enge, oude conservatieve mannen. Kerken, kathedralen, beelden van Moeder Maria en het kindeke, gebrandschilderde ramen, een kaarsje aansteken met in gedachten mijn gestorven ouders, het biedt mij troost. Er liep een groepje Vietnamese toeristen rond. Automatisch dacht ik terug aan die vreselijke, zinloze oorlog met al die onschuldige burgerslachtoffers. En hier liepen de kleinkinderen van de gelukkigen die het overleefd hadden. Zie je wel, de wereld gaat vooruit. Het gezonde verstand heeft het overgenomen. Vol frisse moed stapte ik het nieuwe millenium in.

 De volgende dag werd er op onze hoteldeur gebonst.Ik deed open. De hoteleigenaresse keek me met een verwilderde blik aan. ' Amerika is aangevallen. Er zijn vliegtuigen door de Twin Towers gevlogen' ' Pearl Harbor', dacht ik gelijk,'dit is het begin van een 3e wereldoorlog. 'We hebben vorig jaar nog op de bovenste verdieping gestaan', zei de vrouw. Het was niet te bevatten. Er was geen krant meer te vinden en pas een paar dagen later zagen we de beelden. Er ontstond niet direct een wereldoorlog. Het ging sluipenderwijs. Ik vroeg me af of de haat tegen het westen van de terroristen gedeeld werd door alle moslims. We zijn terecht gekomen bij een gruwelijke groep extremisten, IS, die gebruik maakt van alle moderne westerse uitvindingen om hun doel te bereiken. Een samenleving waarin alleen devote gelovigen welkom zijn. Geloof of ik schiet. Dat had geen scenarioschrijver kunnen verzinnen. Een oorlog tegen beschaving en democratie, ik kan het niet anders zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten