zondag 18 mei 2014

Tips voor moordenaars

Heeft deze liefhebbende dochter haar ouders koelbloedig doodgeschoten? Ze zegt van niet.

Het is misschien een vreemde hobby: kijken naar waargebeurde moordverhalen die in het Amerikaanse programma 48 Hours gereconstrueerd worden. In veel gevallen wordt een verdachte veroordeeld op 'circumstantial evidence'. Men heeft geen harde bewijzen, geen vingerafdrukken,dna of getuigen. Men telt de toevalligheden bij elkaar op en op grond daarvan spreekt een jury van 12 mannen en vrouwen het oordeel uit: schuldig of onschuldig. Je kunt je twijfels hebben bij een groep amateurs wat juryleden zijn. De realiteit is dat de meesten zich grondig verdiepen in de zaak en hun taak zeer serieus opvatten. Terwijl een rechter misschien sneller conclusies trekt en een soort professionele blinde vlek heeft ontwikkeld na 200 rechtzaken. In de meeste gevallen die ik bestudeerd heb, gaat het om de levensverzekering van een partner.Je kunt net zo goed een prijs op je hoofd zetten. Mensen worden ook veroordeeld op grond van de inhoud van een dagboeken. Zo was er een stel doodgeschoten en hun enig kind, een dochter, werd verdacht. In haar dagboek had ze geschreven: 'Ik haat mijn ouders, ik wou dat ze dood waren. Op een dag vermoord ik ze.' Ze had ook nog een motief: een erfenis van een miljoen dollar. Sommige criminelen denken dat ze slim zijn maar gaan na de moord uitgebreid bellen met hun handlanger. Zo verraden ze hun locatie. Mijn advies: geen dagboeken bijhouden (alleen in geheimtaal), nooit bellen en wel helemaal niet dure auto's kopen  of bij de verzekering informeren wanneer je het geld kunt verwachten. Na de moord  zo normaal mogelijk doen en vooral veel geduld hebben.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten