maandag 12 mei 2014

Behind the Candelabra



Ik had de film net gemist in de bioscoop, Behind the Candelabra. Over het leven van de showbizz pianist Liberace. Gespeeld door Michael Douglas dus altijd goed. Hij stelde me niet teleur, Michael, met zijn slijmerige stem. Matt Damon als zijn assistent was perfect gecast. Ik had de film gehuurd van UPC dus keek liggend op de bank terwijl buiten de regen tegen de ramen kletterde. 's Avonds heb ik hem nogmaals opgezet alleen al om het acteerwerk van Michael en Matt te bestuderen.

Scott (Matt Damon) met wangimplantaten, nieuwe neus en kin


 Liberace wil zijn minnaar adopteren en laat hem door plastisch chirurg (Rob Lowe) zo verbouwen dat hij op de pianist lijkt. 'Ik heb altijd een kuiltje in mijn kin gewild, kan dat?', vraagt Scott (Matt Damon) aan de chirurg. Natuurlijk, alles kan. Als Liberace na jaren zijn oog laat vallen op een jonger exemplaar staat Scott op straat. Hij ziet de autobiografie van zijn weldoener in de boekwinkels liggen. Daarin vertelt de flamboyante pianist dat hij zijn leven lang al gek op vrouwen is geweest. Zijn grote liefde is de schaatsster Sonia Henie (in een privĂ© gesprek zegt hij: Wat moet ik in godsnaam met die griet). Uiteindelijk wordt Liberace geveld door AIDS (hartaanval aldus zijn advocaat, een verrassende rol van onze Dan Acroyd).
De film is bij tijd en wijlen komisch. Vooral als Scott in de spiegel kijkt en zegt: 'Ik lijk niet eens meer op mezelf.'

Rob Lowe had duidelijk veel lol in zijn rol als plastisch chirurg

Er zijn acteurs en actrices die altijd een genot zijn om naar te kijken, maakt niet uit in wat voor film. Michael Douglas is zo'n acteur. Tom Hanks ook. Er zijn ook toneelspelers die nooit boeien, ook al doen ze nog zo hun best. Jennifer Anniston, bijvoorbeeld, Ben Affleck. Het zal wel met de X-factor te maken hebben. En talent.
Ik vergeet Debbie Reynolds te vermelden die de moeder van Liberace speelt. Zij raakte haar man Eddie Fisher destijds kwijt aan haar beste vriendin Elizabeth Taylor. Die twee zijn dood, zij leeft is nog steeds een uitstekende en vooral geestige actrice.

Debbie Reynolds als de moeder van Liberace

Geen opmerkingen:

Een reactie posten