zaterdag 4 januari 2014

Uw trendwatcher

Betoging tegen Duitsers in Londen. Bolhoeden en paraplu's


Ik heb me, de dag voor kerst toen ik als een gestresste kip zonder kop boodschappen liep te doen, een NRC-abonnement aan laten praten. Ik betaal alleen voor het weekeinde maar ontvang de krant de hele week. Hij wordt pas om 20.30 bezorgd en de digitale versie is waardeloos. In de bijlage van vandaag staan de nieuwe trends. Ik vat er een paar samen: Happy exen is het nieuwe vechtscheiden, lila is het nieuwe groen, alleen uit eten is het nieuwe afhalen, de plissérok is de nieuwe skinny jeans (heb ik allebei), het wilde lopen is de nieuwe marathon, slow fashion is de nieuwe fast fashion (kwaliteit boven kwantiteit) en we gaan weer stoken met kolen.
Ik zeg: de NRC is de nieuwe HP/DeTijd.

Veel interessanter is de boekenbijlage van De Volkskrant, namelijk over De Eerste Wereldoorlog. Een verschrikkelijke oorlog waarin Nederland zich laf buiten hield. De buren kunnen elkaar de kop inslaan, wij zijn neutraal. Wist u dat in die tijd duizenden Belgen naar Nederland vluchtten? Er is slechts één boek over hun lot geschreven, meldt Arjan Peters, 'Peerke en zijn Kameraden'van W.G. van de Hulst.
'Peerke ligt in bed en heeft veel pijn. Wat had de dokter ook weer tegen groo-va gezegd? 'n Stakker is het, en z'n leven is net een vuurtje dat langzaam uitdooft.'
Peerke wil graag met zijn vriendjes spelen maar Peerke heeft geen beentjes meer. De Duitsers hebben zijn ouders vermoord en het jochie verwond. Peerke's vriendje komt langs met een lampion. Groo-va: 'Waar jullie kameraadje nu is, zijn geen lampions meer nodig. Daar is het altijd licht. Begrijp je wel.'

Boeken lezen is het nieuwe tv kijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten