dinsdag 10 december 2013

One Foot in the Grave


De Keizer van China

Als ik even genoeg heb van de hoeveelheid info, kijk ik naar een aflevering van de Britse sitcom One Foot in the Grave. Over een bejaard echtpaar (61 jaar). De man ergert zich terecht aan het groot aantal aso's waar hij regelmatig tegenaan loopt. Hij maakt de fout om die mensen aan te spreken op hun gedrag. Zo tiert hij tegen jongelui die graffiti spuiten. Hij maakt een opmerking over hun kleding, gescheurde spijkerbroeken. Dat laten ze niet ongestraft. Als hij van huis is, bespuiten ze zijn slaapkamermuren en knippen ze grote gaten in zijn pantalons. Telkens weer krijgt hij op zijn donder maar hij kan het niet laten zijn mond open te doen. Zijn vrouw wordt gek van zijn gemopper. Mopper, mopper, mopper. Zij standaarduitdrukking: 'I don't believe it.'

Het ging slecht met mijn huisgenoot HS. Hij had al een week niet gerookt! I don't believe it. Hij ontwikkelde afgelopen week een akelig gerochel en leek op sterven na dood. Ik heb altijd de illusie dat ik iedereen kan redden dus ik kocht een pot powereiwit, cake en slagroom. Gisteren deed ik boodschappen. Kan ik nog iets voor je meenemen. 'Chocola', zei hij met zijn laatste krachten, 'melkchocola vind ik het lekkers.' Ik kocht brood, worst, paté, kip, macaroni, eieren. En een gigantische reep melkchocolade met nootjes.
HS vanmiddag: 'Voortaan geen chocola met nootjes kopen. ik zit me gek te kauwen. Pindakaas is wel goed. Dat geven ze altijd aan mensen om aan te sterken. Waarom koop je nooit pindakaas.'

Gisteravond lag hij verslapt tegen de radiator aan. Lijkbleek.Vanochtend belde ik de dokter en maakte een afspraak voor HS voor afgelopen middag. 'En wat zei de dokter', vroeg ik toen hij de woning weer binnenstapte. 'Die rochel komt door het stoppen met roken.Daarom voel ik me zo ellendig. Het kan nog wel een half jaar duren.' Zeg dat nou niet, dacht ik, tegen iemand die stopt met roken. Maak hem duidelijk dat hij even moet doorzetten en dat hij zich dan beter gaat voelen. De dokter wilde hem verwijzen naar een diëtiste (u moet aansterken) en een bewegingstherapeut. Als je HS een beetje kent, weet je dat hij een afkeer heeft van meerdere mensen die zeggen hoe hij moet leven. Hij is allergisch voor deskundigen die hem advies geven. Waarom zegt de huisarts niet simpelweg: goed eten, geen maaltijden overslaan en tussendoortjes nemen. En dagelijks een rondje lopen.
Dus probeer ik die taak op me te nemen. 'Goed eten', zeg ik. 'Gisteren gaf je wel bedroevend weinig', antwoordt HS, 'je had meer kunnen opscheppen Ik ging met honger naar bed.' Dan schiet ik toch wel even uit mijn slof. 'Je kunt godverdegodver zelf wel opscheppen als je honger hebt. Je bent toch geen invalide. Jezus.'
Hoe zeggen die Engelsen dat ook alweer: 'You can lead a horse to water but you can't make him drink.' I don't believen it!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten