zaterdag 2 november 2013

Twee geloven op één kussen ...

Wat leest hij nu weer?

Mijn vader zei het vroeger al (ik herinner me altijd wijze uitspraken van hem waar ik 50 jaar later van zeg: Verdomd, hij heeft gelijk) over relaties: 'Het is een wonder dat het tussen twee mensen uit verschillende milieus werkt.'

Wij, HS en ik, gingen in 2002 voor het eerst op vakantie naar het buitenland. Aangekomen in het appartement verwijderde hij eerst alle hotelkunst van de muur. Verschoof tafeltjes, draaide de bank 180 graden en zette allerlei prullaria op het dressoir om een huiselijk gevoel te creëren. Daarna begon hij het uitzicht te schilderen en hing het resultaat aan de muur. En tenslotte haalde hij een heel dik boek uit zijn koffer dat BETON heette en waarin alles in stond wat een mens maar wil weten. Over beton.

Afgelopen vakantie las hij bij gebrek aan beter een misdaadroman en Lolita van Nabokov. Het is bij hem alles of niets dus hij leest desnoods 24 uur achter elkaar tot het boek uit is en dan vertelt hij de inhoud gedetailleerd aan mij. Alsof het van levensbelang is. Ik mag hem dan ook niet interrumperen.


HS zegt altijd als ik een foto neem van zijn werkplek, de keuken: 'Je gaat me toch niet weer belachelijk maken op je blog of Facebook?' Dat is de bedoeling helemaal niet. Ik sta nog steeds verbaasd dat hij zo totaal anders is dan ik. Het is fascinerend hoe hij zichzelf de hele dag bezig kan houden. Tijdens de eerste vakantie was er bijna niets te doen en heeft hij kunstwerkjes van luciferhoutjes geknutseld.. Hij is geen verzamelaar van rotzooi maar kijkt met de oog van een kunstenaar naar verpakkingen. Hij gebruikt folie, karton met logo's of veertjes uit een balpen om maquettes te fabriceren.

Het zal je dan ook niet verbazen dat, toen hij een kind was, als eerste in de buurt een karretje had gefabriceerd uit onderdelen van onder andere een kinderwagen. (Hij had later graag mee willen doen met het programma Ter Land, Ter Zee en In de Lucht. Tegenwoordig ontwerpt hij solar auto's)

Vandaag las ik in de krant dat de bewering 'Vrouwen komen van Venus en mannen van Mars' helemaal niet waar is. De schrijver van dit boekje schijnt een morsig mannetje te zijn dat woedend wordt als je iets anders beweert. Het nieuwe inzicht is: mannen en vrouwen komen van Mars.
In ons huishouden draaien twee planeten om elkaar heen en af en toe knallen ze tegen elkaar op. Het is een wisselwerking.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten