dinsdag 12 november 2013

Pedagogisch verantwoord

Het huwelijk van de eeuw, volgens Dieuwertje Blok

Zo'n 100 jaar geleden zat ik op de pedagogische academie. Die heette toen nog de Kleuterkweek. Ik had dan wel mijn diploma van de Middelbare school op zak maar wist verder niet wat ik met mezelf aan moest. De opleiding was een paniekkeuze en ik was er totaal niet geschikt voor. Het enige dat ik kon was verhalen vertellen en poppenkast spelen. Twee dagen per week liep ik stage op een school in de Schilderswijk van Den Haag. Daar heb ik ook nog talloze anekdotes bij, dat is voor een volgende keer. Na afloop van de les besprak de echte juf wat kritiekpuntjes. Ik was wel grappig maar mijn humor ging over de hoofden van de kinderen heen. Tongue-in-cheek, noemen de Engelsen dat. Ik begreep wat ze bedoelde. Liever een grapje over een kabouter die een windje laat, dan heb je succes bij 4-jarigen.

Gelukkig nam mijn leven een andere wending en heb ik nooit voor de klas gestaan. Ik keek net naar het Sinterklaasjournaal. Dat zit vol grappen die alleen volwassenen begrijpen. Vorig jaar trouwde Pietje Verliefd met zijn Pietenmeisje. Dieuwertje noemde dat Het Huwelijk van de Eeuw. Er werd melancholieke accordeonmuziek gespeeld en ja hoor, daar rolde de traan over de wang van het meisje. De kleintjes begrijpen de humor niet maar wat maakt het uit. In het Sinterklaasjournaal zit genoeg voor het hele gezin.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten