woensdag 20 november 2013

Help, de rookmelder piept

Wie heeft er nu een blokbatterij in huis


De rookmelder begon vorige week te piepen. Niet omdat het huis in brand stond, de batterij is bijna leeg. Het heeft nog een tijdje geduurd voordat ik door had waar het geluid vandaan kwam. Deze woning heeft een vreemde akoestiek. Als ik op de bovenste verdieping ben, roept HS: 'Zit je beneden?' Stemmen, piepjes, het gemiauw van Bob weerkaatst van de slaapkamer naar het dakterras. Heel eigenaardig. Maar goed, de batterij moet vervangen worden. Echt een mannenwerkje, vond ik. Ik doe al vrouwenarbeid genoeg. HS probeert het op mij af te schuiven: 'Het is goed dat jij dat ook leert', zegt hij altijd als hij te lui is om op te staan. Ik ga me expres heel hulpeloos gedragen en strek mijn armen omhoog: 'Ik ben te klein en kan er net niet bij.' Hij maakte het kapje los en het ding begon gelijk kwaadaardig te loeien. Ach, ik zoek wel een instructiefilmpje op YouTube. - Stroomgroep uitzetten, kap loswippen met schroevendraaier, blokbatterij losmaken en een nieuwe bevestigen. Kap er weer op. Stroomgroep aanzetten. Controleren of het groene ledlampje aan is.-
Gemakkelijker gezegd dan gedaan. Wie heeft er nu een blokbatterij in huis?   En tot welke stroomgroep behoort deze rookmelder? Het weekeinde is er over heen gegaan en door allerlei andere activiteiten hebben we nog geen kans gehad een blokbatterij aan te schaffen. De rookmelder geeft nu om de 10 seconden een zielig piepje. 'Het is net of we een kanariepiet in huis hebben', zei ik. 'Je raakt er aan gewend', zei HS, 'ik hoor het niet eens meer.' Mij begint het wel een beetje op de zenuwen te werken. Als de batterij niet snel vervangen wordt, schiet ik die kanarie neer.

Een rookmelder die altijd werkt

Uitvinding van brandweerman Rob Zeeman:
De rookmelder van Rob Zeeman reageert op een plotselinge temperatuurschommeling. Als die binnen enkele minuten meer dan 20 graden bedraagt wordt een stukje bimetaal vrijgegeven, waardoor een sterkere veer wordt geactiveerd. Deze veer zet een soort slaghoedje in beweging en vervolgens wordt een eenvoudige luchtdrukpatroon in werking gesteld waardoor een schel fluitsignaal afgaat.

1 opmerking:

  1. Kwalitatieve brandmeldsystemen zijn toch niet meer zo duur? Ik zou bij zulke producten niet echt zuinig zijn, gezien (het gevoel van) veiligheid toch wel belangrijk is.

    BeantwoordenVerwijderen