maandag 29 juli 2013

ND

Dit is níet Nico Dijkshoorn

Ik was een paar jaar geleden op De Parade en dronk een kopje koffie op een terrasje. Naast me stond een speaker in de vorm van een paal waaruit de neuzelende stem van Nico Dijkshoorn neuzelde. Hij las zelfgeschreven gedichten voor. Nico Dijkshoorn, de niet te vermijden dichter. Denk je even rust te hebben tijdens de zomerstop, staat hij met columns en tv-recensies in de krant. Gaat er een muzikant dood, men spoedt zich naar ND om zijn gevoelens hierover te verwoorden. JJ Cale is dood, Nico, wat gaat er door je heen? Who cares, Walter, who cares. Nico Dijkshoorn vult elk gaatje met een praatje. Het ergst van dit alles is, is dat hij zo voorspelbaar is. Het allerergst is natuurlijk als hij zijn gitaar pakt en zich verbeeldt dat hij David Bowie is. Neem in godsnaam een sabbatical, Nico, en ga je bezinnen. En je intellect wat aanscherpen (zien Cristopher Hitchens). Dank u.


Nico Dijkshoorn, aardige man maar over-exposure is dodelijk (zie Jan Mulder)
Ik las een interviewer met schrijver Martin Amis en realiseerde me dat, door te veel tv-kijken, je zelden een goed onderbouwd standpunt hoort. Bovendien verweken je hersens. Die Britten leren debatteren op school waardoor ze in staat zijn zonder hysterie en met overtuiging een onderwerp te analyseren. Van het één komt het ander. Amis had het over zijn beste vriend Cristopher Hitchens die nog niet zo lang geleden gestorven is. Sterke drank en sigaretten zijn een dodelijke combinatie. Of je krijgt keelkanker of longkanker. Gegarandeerd. Maar Hitchens was wel een man naar mijn hart. Intelligent en gezegend met een ijzeren geheugen. Zomergast Hans Teeuwen liet gisteren een fragment zien van een documentaire waarin Hitchens Moeder Theresa ontmaskert als een twijfelende vrouw, die zich uitsprak tegen abortus en geboortebeperking omdat zij liever stervende baby's verzorgde. Haar stervenshuis lag vol met patiënten die met een eenvoudige operatie geholpen zouden zijn, maar ja, als je de één naar een ziekenhuis brengt, dan willen ze allemaal. Daar kunnen we niet aan beginnen. Hitchens wilde vooral duidelijk maken hoeveel schade en ellende, dood en verderf religie aanricht. Dat deed hij ook in een debat met de gelovige Tony Blair. Hij argumenteerde zo rustig en intelligent dat ik dacht dat elke gelovige zich spontaan tot het gezond verstand zou bekeren.


God zegen Cristopher Hitchens

Ik ben geen fanatieke atheïst, zolang men mij niet lastig valt met idioterie. Godzijdank heeft God ook mensen als Cristopher Hitchens geschapen, gewoon om te pesten.
Ik heb lange tijd de illusie gehad dat religie een aflopende zaak was. Gisteren zag ik de paus in Rio de Janeiro toegejuicht worden door honderdduizenden jongeren. Geen abortus, geen geboortebeperking. Halleluja.

Ik ben nu Lionel Aso aan het lezen van Martin Amis. De toestand van Engeland. Hij valt met de deur in huis. Oma (39) verleidt haar 15 jarige kleinzoon. Oma heeft 7 kinderen waarvan twee van dezelfde man. Die worden de tweeling genoemd. De zeven heten: George, Paul, Ringo, George, Stuart, Cilla en Lionel. Linonel had voor het eerst sex toen hij 9 jaar was en zijn vriendin 10. Hij woont in een counsilflat met twee pittbulls op het balkon die hij dronken voert zodat ze de volgende dag extra gemeen zijn. (Ik lees met het grootste gemak over gruwelen die mensen elkaar aandoen. Maar zodra het over het mishandelen van kinderen en dieren gaat, kook ik van woede. Zelfs als het fictie is).
Als je naar reportages kijkt over het uitgaansleven in Liverpool vrees je het ergste voor de toekomst van Groot-Brittannië en de rest van de wereld. Zuipen en neuken. Dat vat het zo'n beetje samen. Op 12-jarige leeftijd.
Er is hoop want al die alcohol had Hitchens' hersens nauwelijks aangetast. 



The Pope on the Beach

Geen opmerkingen:

Een reactie posten