vrijdag 28 juni 2013

Stercolumnist


Vandaag is de 1000ste Voetnoot van stercolumnist Arnon Grunberg te lezen in De Volkskrant. De vraag aan andere columnisten: Is dat moeilijk elke dag zo’n kort stukje schrijven?
Theodor Holman: - Je moet voortdurend op de hoogte zijn en blijven, niet alleen van het nieuws, maar ook van de stand van zaken in de wetenschap, de filosofie- 
Margriet Oostveen: -Wat mensen onderschatten is: hoe korter de column, hoe moeilijker het is hem te schrijven.-

Ik zeg: Welnee, je gaat eenvoudigweg in het buitenland wonen, scant op internet de kranten en tweet  daar dan iets afzeikerigs over. Het voordeel van het beperkt aantal woorden is dat je je mening nooit hoeft te onderbouwen. Je roept gewoon iets nihilistisch en je lezers knikken weer instemmend: Zo is het maar net.  Fluitje van een cent.
Bas Heijne: -Grunberg wordt wel cynisch genoemd. Hij is het tegenovergestelde, denk ik; een intens betrokken schrijver. De geeft zijn lezers dagelijks mentale energie-
Martin Sommers noemt hem een illusieloze dominee.
Ik zeg: Ik heb geen dominee nodig of een zedenpreker. Ik wil elke dag wakker te worden met een peptalk en niet met de zoveelste variant van ‘De Mens Deugt Niet’. Als dat zo was, kunnen we net zo goed massaal zelfmoord plegen.
Zo, nu ga ik naar het museum. Kijken wat al die slechte mensen geschilderd hebben. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten