zondag 7 april 2013

De eerste dag van de rest van mijn leven

Hans kijkt in de toekomst

We zijn weer terug in de keiharde realiteit van alledag. Nu valt dat in ons geval wel mee want we wonen op IJburg waar het altijd vakantie is, volgens de brochure. Ik was blij weer terug te zijn maar HS bleef het koud houden en hield binnen zijn winterjas aan.
In Albufeira was weinig te beleven maar HS had genoeg aan de zon en een internetverbinding. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Algarve nogal armoedig vindt. Er staan veel muren om de huizen met afbladderende verf, slecht onderhouden huizen en veel onkruid. Wat een verschil met Madeira. Dat is een paradijs vol bloeiende oleanders, keurige parken met stenen rotsmuurtjes waar de salamandertjes zitten te zonnen. Altijd zie je wel een tuinman het gras bijknippen of nieuwe plantjes planten. Madeira heeft ook een mooie oude stad Funchal waar je de lokale bevolking tegenkomt. Moderne mensen die dankbaar van de 'winter' gebruik maken door gebreide jurken en laarzen te dragen, volgens de laatste mode. Nadeel van Madeira: geen strand. Men wil geen Ibiza-achtige toestanden.

Albufeira had wel een winkelcentrum vol wanhopige ondernemers zonder klanten. Die kleine modewinkeltjes zijn veel te duur. En als je je er naar binnen waagde, werd je gelijk vastgeklampt door een winkelmeisje die al de waar ging aanprijzen. Nerveus werd ik ervan.

Voorlopig blijf ik lekker thuis. Ga terrastuinieren. Ik heb mijn eerste bezoek afgelegd aan mijn werkcoach. Wat vroeger het arbeidsbureau was heet nu Werk.nl. De werkcoach was een prettige man die me handige tips gaf. Toen ik in januari begon met het zoeken naar vacatures, werd ik overweldigd door al die sites. Alsof je je door een rijstebrijberg moet ploegen. Het moderne solliciteren bestaat vooral uit netwerken, heb ik begrepen. Jezelf verkopen. Ik zie het maar als een uitdaging, en wie weet, een nieuw begin.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten