zondag 3 maart 2013

Jack, kom terug naar huis



Gisterenmiddag keek ik, terwijl ik een zoom in mijn broek maakte, naar een programma over Kopspijkers en Jack Spijkerman. Jack die voorheen onderwijzer was en later voor de VARA-radio presenteerde, wilde graag televisie maken. Marcel van Dam, die in die tijd voorzitter of iets dergelijks van de VARA was had dit liever niet. 'Jouw kop kan je beter niet laten zien. Houd het bij radio.' Van Dam heeft wel meer domme dingen gezegd in het verleden. Jack heeft er voor gezorgd dat al die cabaretiers en komieken voor Kopspijkers gingen werken. De rest is geschiedenis, zou je kunnen zeggen, want we hebben toch een aantal jaren genoten van Balkenende, Lubbers, Frank de Grave, de koningin, Jan Wolkers en noem maar op.

Een onderdeel van Kopspijkers was het jaarlijks uitreiken van De Gouden Po. Aan de grootste nepfiguur in Nederland. Een keer viel Jomanda in de prijzen. Jack ging haar zelf de Po overhandigen. 'Knap van u dat u al die mensen het geld uit de zak weet te kloppen met uw zogenaamde genezing', zei Jack. Jomanda was laaiend en veranderde nu echt in een heks zonder bezemsteel. Ze stond op een verhoging en zei: 'U komt uzelf nog wel tegen, meneer Spijkerman.' En toen sprak ze heel dramatisch: 'Ik krijg het getal tien door, onthoud dat goed, tien.' 'Ga ik dan dood?', vroeg Spijkerman, 'over 10 dagen over 10 jaar?' 'Tien, meneer Spijkerman, tien.' Alsof ze een vloek over hem uitsprak.
Ik weet niet hoe lang daarna maar Spijkerman heeft zich, tot verbazing van vriend en vijand, laten overhalen om voor een nieuwe commerciƫle omroep van John de Mol te gaan werken. Talpa 10. Want daar kon hij 'zijn eigen ding' doen, daar werd hij op waarde geschat. Terwijl hij bij de VARA voor alles, budget en mensen moest vechten.Daarna hebben we niets meer van hem vernomen.
Jack, het is nog niet te laat, ga alsjeblieft weer naar de VARA en verras ons met een nieuw programma.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten