dinsdag 12 juni 2012

Berry Berenson

Anthony Perkins en Berry Berenson


Bij mijn eerste bezoek aan de nieuwe bibliotheek werd ik overweldigd door de ruimte. Ik kon me heel slecht oriënteren. Waar bevonden zich de lekkere leesboeken? En was er ook een speciale afdeling voor biografieën? Ik ontdekte een aanwijzing op de zijkant van de roltrap. ROMANS, stond er in moderne letters. Dat betekende dat ik naar boven moest. Al met al moest ik erg wennen aan de opstelling. Tenslotte vroeg ik een medewerker, die ik herkende aan een soort uniform, blauw met in rode letters geborduurd OBA, waar ik de filmbiografieën kon vinden. Hij kende de nummers uit zijn hoofd en wees me de weg. De collectie was armetierig te noemen. Een handjevol boeken en geen enkele over degene waarnaar ik op zoek was: Alfred Hitchcock. Wel een hele plank Marilyn Monroe. Eén biografie over Ingrid Bergman. Dan maar de biografie over Anthony Perkins, de acteur die gestalte gaf aan Norman Bates, de motelmoordenaar met zijn moedercomplex in de Hitchockfilm Psycho. Niet dat ik me bijzonder interesseerde voor deze man maar beter iets dan niets. Het boek begint met de opmerking dat het leven van Perkins en dat van Norman Bates veel overeenkomsten vertoonden. Beiden verloren hun vader op jonge leeftijd en werden door een dominante moeder opgevoed. Dat is alles. Perkins is een succesvol acteur geworden en geen moordenaar. Verder ging de overeenkomst eigenlijk niet behalve de speculatie dat Norman Bates homoseksueel was? Perkins in ieder geval wel, lees ik, Begin 50jaren werd dat nog angstvallig verborgen gehouden. Dr. Freud had beweerd dat het een ontwikkelingsstoornis was waar je aan geholpen kon worden. Toch woonde Perkins jarenlang samen met zijn vriend en had tussendoor affaires met mooie jongens.

In de jaren 60 probeerden sommige homo's te 'genezen'. Perkins wilde normaal zijn, trouwen en een gezin stichten. Hij kwam terecht bij een therapeute die al veel mannen van hun aandoening had afgeholpen. In werkelijkheid waren een aantal van haar homoseksuele cliënten getrouwd maar hadden stiekem contacten met jongens.

Toch schijnt Perkins op een gegeven moment een punt gezet te hebben achter zijn mannenliefde. Hij ontmoette Berry Berenson, modefotografe, zus van de actrice Marisa Berenson, kleindochter van modeontwerpster Elsa Schiaparelli. Ze stamde uit een Europees, adellijk geslacht, verkeerde in New York  in de kring van Andy Warhol. Ondanks dat bezat ze een onbedorven onschuld. Ze bekende dat ze al vanaf haar twaalfde verliefd was op Perkins.
Het stel trouwde en kreeg twee zonen, Osgood en Elvis. Na 20 jaar huwelijk stierf Perkins aan AIDS. Als dat bekend wordt, zijn er mensen die Perkins verwijten dat hij een 'closethomo' zou zijn geweest. Nou èn, denk ik dan. Dat moet iedereen toch zelf weten. Er bestaat geen wet dat elke homo uit de kast moet komen. En het zal voor zijn vrouw ook geen geheim zijn geweest dat hij relaties met mannen heeft gehad.

Anthony Perkins: 'I have learned more about love, selflessness and human understanding from the people I have met in this great adventure in the world of AIDS than I ever did in the cutthroat, competitive world in which I spent my life.'



Hoe zou het verder zijn gegaan met Berry Berenson en haar zonen, vroeg ik me af. Osgood, of Oz Perkins, is acteur geworden. Zijn broer Elvis musicus. Berry Berenson ontmoette 7 jaar na de dood van Perkins een nieuwe liefde met wie ze een strandtent op Jamaica runde. Na een bezoek aan Cape Cod nam ze het vliegtuig om haar zoon te bezoeken in Hollywood. Het was 11 september 2001, het vliegtuig vloog in de noordelijke toren van de Twin Towers.

This was the woman who was killed by Mohamed Atta al Sayed and his fellow fanatics on the morning of September 11, 2001. Killed by what somebody — I forget who — pegged as the fusion of 13th-century mentality with 21st-century technology — and you know what? She was precisely in almost every way what Islamic fanaticists most hate, most dread, and would most destroy everywhere throughout the world: the free, bold, imaginative, competent, sexually aware, gay (in the original sense), courageous 21st-century woman.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten