maandag 2 januari 2012

2012

Ondanks de bezuinigingen was er nog geld voor vuurwerk in Monte Gordo
Het was net de jaren 60, ons Oud en Nieuw. Op televisie is er 1 Net voor amusement. Je kunt ook BBC World kiezen wanneer je de voorkeur geeft aan Berichten uit het Stenen Tijdperk. Vandaag werd ik opeens zo kwaad op al die idioten in Syrie, Irak, Iran, Pakistan enzovoorts. Alleen maar destructie inplaats van goed onderwijs, gezondheidszorg, fatsoenlijke behuizing, geplaveide straten, gezellige winkeltjes en terrasjes. Nee hoor, baby´s en jonge moeders vermoorden omdat ze een ander geloof belijden. Het moet nu eens een keertje afgelopen zijn. Hebben die gasten niets geleerd de afgelopen 2000 jaar.´(Vloek)

Verder waren we aangewezen op de Oudejaarsconference van Youp van ´t Hek. Vermakelijk maar je bent het na 2 minuten weer vergeten. Hij verwoordde de innerlijke belevingswereld van de 50 en 60plus vrouwen die hier, en in elk provinciestadje van Nederland, lopen: ´Kan mij het schelen dat ik de rest van mijn leven op mijn broer lijk.´ Eerlijk is eerlijk, Youp zal ook nooit tot de Best Geklede Man van het Jaar gekozen worden. Boven een bepaalde leeftijd, heb ik al eerder opgemerkt, vermannelijken vrouwen en gaan mannen op hun moeder lijken.

Ik was op zoek naar een ritje naar Lissabon. In het centrum stond een bordje met een pijltje: Express-bus. Ik kwam terecht in een klein straatje met op de hoek een winkeltje waar alles verkocht werd: van spiritus tot ansichtkaarten. Het was binnen een stoffige oude boel. Achter de toonbank stond een oud dametje te telefoneren, in rap Portugees. Tussen haar voeten lag een hond dreigend te grommen. Ze sprak geen Engels dus op mijn vraag wanneer de bus ging en hoe laat en waar hij dan zou vertrekken, antwoordde ze in Portugese cijfers. Ik begreep er niets van. Tenslotte schreef ze het op: 13.15. Is dat de prijs? Nee, de prijs was 19.50. Laat maar zitten, dacht ik. Ik ga wel bij Ed & Willem een kopje thee drinken. Tegen mijn principes maar nood breekt wet. Toch heeft elk vooroordeel een nadeel. Want was ik niet naar Ed & Willem gegaan dan had ik ook het kleine bibliotheekje met uitstekende boeken niet gevonden achterin de zaak.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten