woensdag 14 december 2011

Ik ben hier niet geschikt voor

Het is hier erg fris, we houden onze winterjassen aan
 Er worden tripjes aangeboden naar Sevilla en Lissabon. Voor 30 euro rijdt een touringcar je naar deze steden waar je dan een uurtje kunt shoppen. Sevilla wordt beschreven als de mooiste stad van Europa.
Monte Gordo wekt de indruk dat hier de recessie zwaar heeft toegeslagen. De rijken worden rijker en de armen worden armer, lazen we in een Portugese krant. Als je Frans hebt geleerd, kun je het Portugees enigszins ontcijferen. We hebben nog geen bedelaars gezien en ook geen opdringerige restauranthouders. Het lijkt wel of ze te terneergeslagen zijn om klanten te werven.
De Benidorm Basterds, zoals de Hollandse overwinteraars door mij genoemd worden, hebben Monte Gordo ongegeneerd overgenomen. Net zo ergerlijk als het is dat moslims in Amsterdam angstvallig vasthouden aan hun cultuur, zijn die onaantrekkelijke provinciale Nederlanders met, ik heb het eerder gezegd, hun eeuwige fleecetruien. Ik wil graag omringd worden door mensen die mij inspireren, realiseerde ik me. Deze overwinteraars ontbreekt het aan fantasie, ze willen hetzelfde als thuis maar dan met beter weer. In Madeira waren de toeristen voornamelijk Britten. Daar kon je nog de stad in en je mengen onder de lokale bevolking. Je had het gevoel dat je in verbinding stond met de beschaafde wereld. Hier absoluut niet.

Ik liep door het stadje te wandelen en passeerde meerdere terrasjes waar men luid in het Hollands zat te dollen. Op de uithangborden stond: Hier kunt u de Telegraaf lezen. Door een misverstand kon ik Hans niet vinden en streek neer op een terras, Portugees, zo te zien. Maar nee, er kwam onmiddellijk een grijsaard op me af die zei: ´Ja, ja´en toen ´Dag mevrouw, wilt u de Telegraaf lezen´. Truus, die al aan haar koffie zat, had hem al uit. ´Allemaal ellende´ zei ze, de krant overhandigend. Vlak naast mijn stoel was een speaker bevestigd waaruit een oud-Hollandse hit schalde.Stel je voor dat je heimwee zou krijgen.

Overdag wordt het gebouw naast ons gerenoveerd door lawaaiige bouwvakkers, aan de boulevard werden de palmbomen gesnoeid en het kleine parkje grasgemaaid. Als de zon ondergaat vliegen er mussen van alle kanten naar de heg van de overburen. Net als de groene halsbandparkieten in het Oosterpark. Ze kwetteren luidruchtig voor het slapen gaan, als kinderen. Tegelijkertijd hoor je kinderstemmen roepen, ´Mama! Papa ´, ze schreeuwen of fluiten. ´Waar zijn de ouders van die arme kinderen?´, vroeg ik aan Hans. ´Het is een papagaai´, zei hij. Ach, natuurlijk. 

´Heeft u de NRC?´´Nee, we houden niet van intellectuelen.´
PS Je zult het niet geloven maar wij kijken naar De Wereld Draait Door. Daarna komt Pauw & Witteman. HELP! (verder zijn er drie Italiaanse en drie Duitse zenders)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten