maandag 25 december 2017

Mannen

Ik heb een paar keer in mijn leven mannen vergezeld naar de dokter. Wat mij opviel was dat zij niet direct op het probleem inzoomen. Zij slaan allerlei zijwegen in, vertellen een voorval van 30 jaar geleden en praten over onsamenhangende zaken. Ik ben een soort tolk. Ik zie het onbegrip in de ogen van de arts die wel geleerd heeft zijn of haar geduld te bewaren. Ik heb ondertussen ook geleerd meneer uit te laten praten maar zodra er een stilte valt, spring ik er in. Ik vat het probleem vakkundig samen. De ziektegeschiedenis, de symptomen van de afgelopen maanden en de huidige situatie.



De laatste keer waren we bij de longarts in het OLVG. Een ontzettende aardige man. Heel jong. Hij werkte zich uit de naad want het was de vakantieperiode in augustus. Hij was iets verlaat voor onze afspraak, een spoedje  bij de Spoedhulp. Hans, die heel ziek was en niet te genieten, zei: 'Nou laten ze ons nog wachten ook. Ik heb wel wat beters te doen.' O ja, wat dan? Ook mijn geduld wordt op de proef gesteld. Ik geef eerlijk toe dat ik soms uit mijn slof schiet. Godverdegodver.

Hoe vaak die aardige dokter ons de foto heeft laten zien van Hans' longen, inclusief de tumor, volgens Hans is het gewoon een vlekkie. Het advies van de dokter: aansterken, 10 kilo aankomen, 200 meter kwiek kunnen lopen. Dan kan de tumor bestraald worden. Overlevingskans: 1 op 3.

Ondertussen zijn we zoveel maanden verder. Hans begint er weer gezond uit te zien. Alleen gaat het met zijn mobiliteit niet zo best.
Hij heeft ook medestanders gevonden voor zijn theorie: ik heb geen kanker. Die longarts is waardeloos. Zijn nieuwe kamergenoot en zijn zwager hebben zich achter hem geschaard en vinden het schandelijk zoals Hans behandeld is door het OLVG.



Ik zou het graag willen geloven en het enige, lijkt mij, dat erop zit is een second opinion. Ik heb door schade en schande geleerd niet in discussie te gaan. Het beste is afleiden: 'Hé, kijk die vogel. Is dat nou een buizerd?' Werkt gegarandeerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten