woensdag 8 november 2017

Het Lot





Ga je alleen op vakantie?, vroegen sommige mensen mij verbaasd. Niet helemaal alleen, met mijn kleine vriendinnetje, mijn schaduw, mijn siamese tweelingzus. Ik kan tegen haar aan kletsen zonder dat ze met advies geeft of afkeurt wat ik doe.
Ik twijfelde of ik zou vertrekken. Nu ik hier eenmaal ben, wil ik hier eigenlijk nooit meer weg. Blanche en ik hebben de hele ochtend, goed ingesmeerd, op het terras liggen lezen. En om de paar uur een plasrondje gelopen.

We hebben al een aantal zwerfkatten ontdekt, die uitstekend verzorgd worden. Overal staan bakjes voer, die Blanche gulzig naar binnen wil werken. En iemand heeft zelfs een houten huisje gefabriceerd waar de katten kunnen schuilen. Verder liggen ze in het zonnetje.
We liepen langs een kattenvereniging die als doel heeft poezen en katers te steriliseren of castreren. De hondjes hier hebben allemaal een tehuis.


Behalve de drie loslopende honden gisteren. Wij kwamen te dicht bij hun territorium ( de snackbar). Noodgedwongen omdat de stoep weereens ophield. Daar zit geen logica achter. Veel mensen fietsen ook. Voor hen is speciaal een fietspad gemaakt dat abrupt ophoudt. Je loopt of fietst dan zeer kwetsbaar langs de autoweg. Dus namen we de parallelweg, het domein van dat fastfood gespuis. Hondenkenners adviseren je hondje niet op te tillen in zulke situaties. Ik heb Blanche bijna 4 jaar en heb tot nu toe alle raad van deskundigen in de wind geslagen.  Ik ga niet het risico nemen dat ze Blanche aan stukken scheuren. We werden omsingeld door het trio en ik maakte het Ssssh-geluid van Cesar Millan. Ik probeer ook maar wat.  Het had uiteraard het tegenovergestelde effect. Nu werden ze echt pissig. Dus liep ik weg, Blanche beschermend in mijn armen. Niet in hun ogen kijken, dacht ik, negeren. Vanuit de patattent riep een Portugees naar de honden. Ze dropen af. Dat straatje omzeilen we voortaan. We hebben onze portie ellende van dit jaar ruimschoots gehad. Niet dat het lot daar rekening mee houdt. ' Jij hebt dit jaar al een sterfgeval gehad. Jij wordt voorlopig overgeslagen.' Welnee, was het maar waar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten