zaterdag 29 november 2014

Het hoeft niet worden ingepakt


' Het huis hiernaast staat te koop', zei ik tegen Hans. De huizenprijzen zijn hier laag, had Debby mij verteld, ik zou gewoon even langs gaan. Dus stonden we gisteren door het hek van de ingang te gluren. Er bewoog een gordijn achter het raam en even later kwam er een kleine, zwarte, goedlachse vrouw naar buiten. De huisoppas, dacht ik. Kun je nagaan wat een vooroordelen ik heb. Als je zwart bent in Portugal, heb je een ondergeschikte taak. Nee hoor, het was haar huis. 'Sorry', zei ze en wees op haar natte handen,' ik kan u geen hand geven.' inplaats daarvan kuste ze ons. Ze sprak alleen Portugees, een echt gesprek was niet mogelijk. We begrepen dat ze haar zoon, el filio, zou bellen, die sprak wel Engels. Ze verdween in het huis. Wij wilden alleen de prijs weten. Even later kwam ze weer naar buiten gevolgd door een grote zwarte kerel met een immense buik. 'El filio?', vroeg Hans. Hahaha, nee haar marie, haar man. Die sprak ook geen buitenlands. Hij kon ons wel vertellen dat de woning met grond 500.000 euro kostte. Hello.

Ik wilde ze bedanken en weglopen. Hans ging echter in gesprek met de echtgenoot die allang door had dat wij geen potentiele kopers waren. De vrouw vroeg:' Bambini? ' Nee', zei Hans en keek naar de hemel,' the lord ....' de Here heeft het ons niet gegund. Daar moest ze ook weer vreselijk om lachen. Even later kwam de zoon Carlos. Hans zag wel wat in het stukje grond enzovoorts. Blanche en ik begonnen ons dood te vervelen. Als Hans eenmaal zo'n gesprek begint, raakt hij zo enthousiast over de mogelijkheden er een eigen ontwerp te bouwen dat hij niet los te rukken is van zijn gesprekspartner. Carlos vertelde ook nog dat zijn zwager een architect was en zijn broer in de bouw zat. Ongekende mogelijkheden die ik dan, heel lullig, moet temperen met wat realiteitszin. Ik heb Hans niets verteld over de ruine achter de Intermarche die te koop staat en ongetwijfeld een potentie heeft van jewelste. Nu eerst maar een kopje koffie drinken op het terrasje en vlug over een ander onderwerp beginnen.
Een half miljoen, die Portugezen zijn ook niet gek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten