zondag 3 augustus 2014

Praat je weer tegen me

Koeien kunnen er ook wat van
 
In het tijdschrift Onze Taal staan weer wat mooie voorbeelden van uitdrukkingen die onze voorouders gebruikten. Misschien kunnen we ze nieuw leven inblazen, de uitdrukkingen.
Hoe sprak men vroeger over windjes laten:
Als oma een windje liet zei ze altijd: - Bericht uit Darmstadt dat de worst is aangekomen.-
Als mijn vader stond te plassen, liet hij ook weleens een paar winden. Daarbij zei hij vaak:- Als het water zakt, kraakt het ijs.-
Mijn oma Betsie zei altijd:- Zo'n klein winkeltje en nog zo laat open.-
En -De trompetvliegjes zijn erg actief.-

Nog eentje uit mijn eigen omgeving. Als er bij mij een windje ontsnapt zegt mijn vriend HK altijd: - Praat je weer tegen me.-

In Onze Taal staat ook een artikel over De Taal van Kees Momma. Guus Middag schrijft: - Kees spreekt een voor zijn leeftijd veel te ouderwets soort Nederlands- vermoedelijk omdat hij nogal geïsoleerd leeft en de hele dag door vooral met zijn moeder praat.-
'Mammie? Ik wou graag even mijn hart luchten. Die warmte heeft mij ineens weer zo onaangenaam overrompeld.' Het is namelijk 15 graden in november.
'Ga ik ooit koelere dagen krijgen? Komen er echt betere tijden? Ik vind het wel een opgave, het weer van de laatste dagen.'
'Dat verdómde kloteweer! Ik haat dat!~Het is mijn vijand! Het komt ècht niet meer goed. We zullen dit jaar geen winter krijgen! Ik wil niet in een mediterraan klimaat leven! Dat wil ik niet!'
Als zijn moeder het weer kon beïnvloeden, zou ze het doen. Voor Kees.
Hij kan ook ouderwets uit zijn slof schieten als hij zich ergert aan het rijgedrag van een Duitse medeweggebruiker: 'Vieze vuile teringmof! Schweinhund! Arschloch! Waterstofbommen op Moffrika.'

Het is niet duidelijk of zijn gedrag helemaal veroorzaakt wordt door zijn klassieke autisme of door de verwennerij van zijn moeder die het liefst alle obstakels in Kees' leven verwijdert. Als die vrouw mij had opgevoed, was ik net zo geworden. 'Mammie, de zon schijnt terwijl er regen is voorspeld. Doe iets.' Fascinerend blijft het wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten