dinsdag 27 mei 2014

Onsportief of naief

Gezonde, geëmancipeerde, Hollandse jongen.

Er staat een artikel over de arabist Hans Jansen in De Volkskrant van vandaag. In zijn jonge jaren was Jansen links (wat dat ook moge betekenen) en had sympathie voor de islam. Hij was erbij toen Sadat de macht overnam in Egypte en Nasser's sociale staat omvormde tot een islamitische, militaire. Daarna is hij veranderd.

Na de moord op Theo van Gogh is Jansen 'geradicaliseerd',beweert zijn omgeving. Hij ziet in de islam een groot gevaar voor de westerse samenleving. Zijn vrienden noemen hem paranoia. Volgens mij bedoelt men paranoïde maar dit terzijde.
Ik zou weleens een echte deskundige over dit onderwerp willen horen.

In Nederland wordt kritiek op de islam afgedaan als racisme. Dat door elkaar halen van termen ergert me mateloos. Het is godsdienstkritiek en een feit is dat sinds de islam naar Nederland is geïmporteerd, politici beveiligd worden en homo's en joden de kans in elkaar geslagen te worden in de straten van Amsterdam. Hollandse, ongelovige varkens trouwens ook.

Mijn vraag is, hoe paranoïde is Hans Janssen? Zal de islam een tolerante poldergodsdienst worden? Of zullen er in de toekomst zoveel moslims naar West-Europa zijn ' gevlucht' dat de oorspronkelijke bevolking niets meer te zeggen heeft en de sharia democratisch wordt ingevoerd?

Ik vind dat je daar best eens over na mag denken. Net zoals je je gedachten laat gaan over de klimaatveranderingen. Wat kunnen we verwachten en wat betekent het voor de toekomst? Zonder paranoia of doodsbedreigingen.

Partijvoorzitter Koos Vorrink

Nadat ik het stukje over Hans Jansen had geschreven, moest ik opeens aan verzetsman Koos Vorrink denken tijdens 'De oorlog'. Nederlanders waren in die tijd nog zo naïef (neutraal in WO1, nooit iets meegemaakt) ook verzetsstrijders en dachten dat er in een oorlog spelregels waren. Landverrader Anton van der Waals was goed bevriend geraakt met Vorrink en heeft zowat alle mensen in het verzet verraden. Toen Koos dit ter ore kwam zei hij: 'Wat onsportief.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten