maandag 31 maart 2014

Uitdrukkingen



Mijn vader zei vroeger altijd, als één van de kinderen onzin uitkraamde: 'Dat is praat van een dronken aarrebei.' Dat 'aarrebei' was, meen ik, Zeeuws. In het blad Onze Taal staan allerlei uitspraken van vaders, moeders, opa's en oma's die ik nog niet eerder heb gehoord.
Een paar voorbeelden:
Mijn vader zei altijd als je klaagde over tegenslag: 'De eerste honderd jaar, die zijn het lastigst.'
Mijn moeder zei over bevallingen: 'Als je denkt dat de wereld vergaat, dan is het kind er.'
Mijn vader zei altijd over absoluut ongeloofwaardige verhalen: 'Ja, ja, Ik heb het gezien van iemand die het gehoord heeft.'
En,
Als mijn moeder een onwaarschijnlijk verhaal hoorde, bijvoorbeeld over een boer uit de Oeral die op 113- jarige leeftijd nog wekelijks in het ijskoude water dook, zei ze altijd: 'Je kan het beter hier geloven dan daar gaan kijken.'



Op de één of andere manier hebben die oude uitdrukkingen iets geruststellends. Of je nu 200 jaar geleden leefde of nu, je loopt tegen dezelfde problemen op. Wat dat betreft verandert er niets.

(Ik zeg altijd:'Ik lees liever de Aldifolder dan de NRC.')

Geen opmerkingen:

Een reactie posten