zaterdag 22 maart 2014

Eg nie


Moedermonteurs
In De Volkskrant staat een artikel over stellen die teleurgesteld zijn in het ouderschap. Ik was eens op een feestje en een vrouw vroeg aan mij: 'Heb je kinderen?' Ik gaf mijn standaardantwoord: 'Nee, ik ben bewust kinderloos.' 'Ik heb één zoon', vertelde ze me, 'geloof me, het ouderschap wordt sterk geromantiseerd.'
Ik zou zeggen tegen mensen met een kinderwens: 'Neem eerst eens een puppy. Als je dat aan kan, neem er dan nog een puppy bij. Red je dat dan ben je wellicht geschikt voor het moeder- of vaderschap.' Het gaat namelijk 24 uur per dag door. Nooit kun je eens zeggen, vandaag heb ik geen zin. Ik zag het destijds al bij mijn moeder en de moeders van vriendinnen. Die vrouwen kwamen nooit tot hun recht. Mijn moeder lag het liefst te sleutelen aan een apparaat in plaats van zich bezig te houden met de sleur van het huishouden. Sleueueueuerrrr.
Ik denk dat het tegenwoordige ouderschap zelfs zwaarder is want er wordt ook van je verwacht dat je carrière maakt. Full-time werkt. Ik lees in de krant artikelen van vrouwen die neerkijken op huisvrouwen, part-timers en webshophouders. Waar bemoeien ze zich mee. Wat dat betreft zijn vrouwen onderling vaak zo a-solidair. Laat je niet gek maken door die ambitieuze bitches. Gewoon doen wat het best bij je past en nee, je kunt niet alles hebben. Eg nie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten