woensdag 4 december 2013

Amsterdam, rielekste stad



Vandaag vertelde ik mijn Vrienden op Facebook het volgende:

Het was weer een dag vol avonturen. Sinterklaas en drie Zwarte Pieten stapten in de tram en gaven alle passagiers strooigoed. Er zat een alcoholist schuin tegenover mij. Hij had zijn blikje bier in een hoek gezet en strikte zijn veters. Hij droeg echte Nikes zonder sokken. Verder was hij ongeschoren, tandeloos en had een wollen muts op zijn hoofd. 'Ik mag geen suiker', zei hij tegen één van de Zwarte Pieten. De Pieten hadden nog een verrassing in petto. Iedereen die er zin in had mocht met hen op de foto. Eén Piet had een polaroidcamera zodat de gefotografeerde het resultaat gelijk mee naar huis kon nemen.

Op de foto wilde de zwerver wel. 'Piet, Piet', riep hij naar de dames. (De Zwarte Pieten waren vrouwtjes. Een paar stoelen voor me zag ik iemand bij Sinterklaas op schoot zitten.) Zwarte Piet poseerde op veilige afstand naast de zwerver en  draaide zich toen om. De man prikte haar in haar bil uit ongeduld, zag ik. Hij wilde de foto. Piet corrigeerde hem gelijk. Ze ging vlak voor hem staan en zwaaide met haar gehandschoende vinger. 'Nee, dat doen we niet, niet in mijn billen knijpen.'  Polaroid Piet gaf hem zijn foto waar nog niets op te zien was. 'Wapperen', zei Piet. De man wapperde met de foto tot er eindelijk beeld verscheen. Als een kind zo blij liet hij hem aan me zien. 'Mooi hoor', zei ik. Sinterklaas en de Zwarte Pieten wisselden op het Rokin van tram. De zwerver stapte uit bij De Bijenkorf. Amsterdam is zo'n rielekste stad.

Het inspireerde mijn oud-collega André Stuyversant tot het volgende gedicht:

In de tram zag ze drie zwarte pieten.
En liet ze ons weer genieten.
Graag wilde ze ook bij de Sint op schoot.

Het liefst nakiebloot. 
Piet's handen op haar billen. 
Dát zal ze graag willen. 
Amsterdam is zo'n rieliekste stad.Zegt Hettie, die lieve schat




Gisteren zag ik dit:

Een eigenaardig tafereeltje gisteren op de Dam. Bij het paleis stond een klein bestelbusje geparkeerd met speakers op het dak. Daaruit klonk hele slechte reli hard-rock, keihard. Naast het busje stonden twee joodse mannen met keppeltjes. En op de voorruit was een spandoek bevestigd waarop stond: Happy Hanukkah. Je moet eigenlijk altijd je fototoestel bij je hebben.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten