zondag 10 november 2013

Een vrouw met een snor

Een vrouw met een snor; ambitieus en agressief


Ik lees nu pas het artikel in De Volkskrant van afgelopen donderdag. Wie Vrouw is Staat op Achterstand. Ik ben gelukkig opgevoed door een geëmancipeerde moeder. In mijn jeugd stond er een vrouw aan het hoofd van het land. Met een lapzwans van een echtgenoot. Ik werd omringd door sterke vrouwen en heb me nooit minderwaardig gevoeld aan een man.
Als je ouder wordt loop je toch tegen discriminatie op. Een vriendin van mij werd ontslagen omdat zij zwanger was. Onderwijzeressen mochten werken zolang zij geen kinderen kregen. Het is net of je het over de 18e eeuw hebt.

Ik lees het volgende in de krant van 6 november 2013:
We weten het al jaren en het wordt weer bevestigd: vrouwen hebben hun achterstand op de arbeidsmarkt nog niet ingelopen. (Mannen hebben hun achterstand in het huishouden nog niet ingelopen,denk ik dan. Iemand moet het doen.) Ze beginnen later met werken en stoppen er eerder mee. (Ze zijn niet gek). Ze kiezen voor traditionele beroepen en bij voorkeur in zachte sectoren als overheid en zorg (wat is daar mis mee? Ik moet er niet aan denken het bedrijfsleven in te gaan). Maar zelfs als al die verschillen buiten beschouwing worden gelaten, verdienen vrouwen per jaar bijna 2700 euro minder dan jan modaal. 'Een verschil van 8% alleen omdat je vrouw bent is schokkend', zegt onderzoeker Jaap van Muijen (toevallig een man).
'Ze spelen het spel om opslag en extra periodieken minder goed dan mannen.'
Dat komt natuurlijk omdat ze naast hun werk nog boodschappen moeten doen, kinderen verzorgen en het huis poetsen. Dan heb je geen puf meer om te onderhandelen.

Conclusie: De vrouw moet ambitieuzer en agressiever worden. Nog een taakje erbij. Er zit niets anders op dan een testosteronpil te gaan slikken. Dan nemen wie die snor en lage stem op de koop toe.
Of een werkster inhuren, een laag opgeleide vrouw uit een derde wereldland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten