vrijdag 8 november 2013

Dode zangers


Phil Lynott, een enorm talent. Niet ouder geworden dan 36 jaar


Ik las net dat Joni Mitchell vandaag 70 jaar is geworden. Die leeftijd is tegenwoordig heel cool. Des te schrijnender is het, als je denkt aan de talenten die aan de heroïne zijn gegaan en niet ouder zijn geworden dan 27 jaar.
Op YouTube luisterde ik naar Gary Moore's Still got the blues for you. De live versie uit 2010 vlak voor zijn dood. Die man is op zijn 8ste begonnen met gitaarspelen en is fenomenaal. Ook als zanger. Ik raakte zo onder de indruk dat ik er met oordopjes op, volume op 10 naar luisterde. Om mijn hersens te laten vibreren. Doe dit niet na! Ik heb al dagen hoofd- en oorpijn.

Gary Moore's laatste optreden

Van het één kwam het ander. Ik kwam terecht bij Thin Lizzy's Dancing in the Moonlight. Een goede songtekst schrijven lijkt eenvoudig, maar probeer het maar eens. Net als een carnavalskraker trouwens. Het lijkt zo simpel: Er staat een paard in de gang of Mien, waar is mijn feestneus. Kom er maar eens op.

Hier een schoolvoorbeeld van een pakkende songtekst. Je moet als zanger een overtuigend verhaal weten te vertellen. Joni Mitchell doet dat heel gedetailleerd en voor haar werkt dat. Chuck Berry was de meester. (Roll over Beethoven and tell Tchaikovsky the news)

Er zijn waarschijnlijk wel regels voor het schrijven van een popsong maar valt niet te leren. Je moet het in je hebben.
Dancing in the moonlight

When I passed you in the doorway 
You took me with a glance 
I should have took that last bus home 
But I asked you for a dance 

Now we go steady to the pictures 
I always get chocolate stains on my pants 
My father he's going crazy 
Say's I'm living in a trance 

But I'm dancing in the moonlight 
It's caught me in it's spotlight 
It's alright, alright 
Dancing in the moonlight 
On the long hot summer night 

It's three o'clock in the morning 
And I'm on the streets again 
I disobeyed another warning 
I should have been in by ten 

Now I won't get out until sunday 
I'll have to say I stayed with friends 
But it's a habit worth forming 
If it means to justify the end

Doodzonde dat ook Phil ten onder is gegaan aan de dope. Met Still in Love with You schreef en zong hij één van de mooiste liefdesliedjes ooit.


Still in love with you
thin lizzy Still in love with you. Liefdesverdriet op z'n mooist

Geen opmerkingen:

Een reactie posten