woensdag 18 september 2013

Verbetering





HS heeft een opschrijfschriftje dat vol staat met tekeningen, cijfers en opmerkingen. Vanochtend viel mijn oog op een bladzij van gisteren en las, tussen de schetsen, de woorden: Participatiesamenleving.

Mijn vriendin Ineke woont in Californië en kwam na ruim 30 jaar op bezoek in Amsterdam. Het viel haar op dat mensen anders praten. Volgens haar is de rollende R verdwenen en de Gooische daarvoor in de plaats gekomen. Zo'n verandering gaat langzaam dus zelf merken we dat niet. Waar ik aan moest wennen, na een verblijf in The States in de jaren 80, was dat prinses Beatrix tot koningin gekroond was. Ik was gewend aan de oude Juliana.
Ineke, Beatrix is afgetreden en we hebben nu een koning, Willem- Alexander. Je weet wel, dat jongetje dat op de verjaardag van zijn oma zat te keten met zijn broertjes, tijdens het defilé op Soestdijk. Zijn broer is onlangs overleden. De verzorgingsstaat is afgeschaft, we worden geacht de oude buurvrouw een pannetje soep te brengen en af en toe checken of ze nog leeft. En weet je wat het ergste is? Ik ben die oude buurvrouw.

De filosoof op televisie probeert de moed er in te houden na het beluisteren van de Troonrede. Veranderen is het verkeerde woord. In plaats daarvan gebruiken we een jaar lang: verbeteren.

We veranderen niet, we verbeteren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten