donderdag 26 september 2013

Jankgeneratie

Ontsnappen uit de harde werkelijkheid met The Bold and The Beautiful

Ik las afgelopen zaterdag de krant. Heerlijk, op mijn favoriete dag van de week, op mijn gemak met een kopje koffie, lezen. Op de voorpagina van de bijlage stond met grote letters: 60-plussers, houd op met jullie schaamteloos egoïsme en onwetendheid. Het sloeg op een artikel van de 44 jarige econome YH. Ze legde uit hoe het nu werkelijk zat met de pensioenen. Ik heb het artikel niet helemaal gelezen omdat het toontje me niet beviel. Als iemand tegen me zegt: 'He, trut,rot eens op, je staat in de weg.' Dan roept dat niet op tot medewerking. Het kwam er in ieder geval op neer, de bekende riedel, 60- plussers hebben altijd alles mee gehad, mochten studeren zo lang ze wilden en zitten nu op een berg geld. En de jongeren betalen voor hun AOW. Ik mag van de dokter zulke stukkies helemaal niet lezen. Ze heeft me zelfs aangeraden het abonnement van de krant op te zeggen omdat ik er hartritmestoornissen van krijg.

Uiteraard reageerden er duizenden lezers op de provocatie. Het merendeel juichend. Die YH had nou eindelijk eens gezegd wat velen slechts durven denken. Generatiegenoten op Facebook die een andere krant lezen, raadden me aan voortaan dergelijke artikelen gewoon over te slaan. Niet eenvoudig met zo'n schreeuwende kop. Wat heeft hoofdredacteur P. Remarque bezield om een dergelijk, onbeschofte zin bovenaan een artikel te plaatsen? Hij is nota bene getrouwd met Sylvia Witteman, de geestigste columniste van ons land. Zou hij een slechte relatie met zijn ouders hebben. Nee, ik denk met zijn schoonouders, alcoholisten volgens Witteman.

Anyway. Gisterochtend dacht ik, ik weet niet waarom,: hoe zou het toch met Arie Boomsma zijn? Die avond zapte ik langs de publieke omroep en zag Arie een verhitte discussie leiden over dat vermaledijde stukkie. Allemaal opgefokte bejaarden en zelfingenomen veertigers. Waaronder econome YH. Ik dacht eerst dat het onderwerp Jong en Dakloos was. Want de vrouw, die de knuppel in het bejaarde hoenderhok had gegooid, zag er uit als een slons. Een bos haar dat nog nooit een kapper had gezien, een geblokt houthakkershemd en ook nog eens een dikke reet. Daar zat ze op dus die kon ik niet zien maar het vermoeden was er. Mens, houd op met je gejank en ga eens naar een goede styliste. Of kan je dat niet betalen?
(Ik heb van mijn homovrienden geleerd, als iemand je beledigt, gewoon terugslaan met een valse opmerking over hun uiterlijk)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten