vrijdag 27 september 2013

De elektrische sigaret



Parool columniste Karin Spaink schreef dat ze volkomen onverwachts gestopt was met roken. Zij was al 35 jaar verslaafd aan shag. Om de één of andere reden was ze tijdelijk op de elektrische sigaret overgestapt en ze taalde niet meer naar de echte handgerolde tabak. Ze schreef er zo enthousiast over dat er allerlei lezers reageerden met dezelfde positieve verhalen. Ik hoorde mijn huisgenoot hoesten (rochelen), hij zei zelfs:'Kon ik maar stoppen.' en dacht misschien kan ik hem zover krijgen dat hij ook overstapt. Wie weet verlengt het zijn leven. Het is een erg gevoelig onderwerp, alleen het aankaarten van een alternatief geeft een woedende reactie. Zo'n beetje als een baby van wie de speen uit zijn mond wordt getrokken.

Spaink raadde een bepaald merk aan, een starterskit. Ik keek eerst naar het instructiefilmpje waarop een jonge vrouw, met het harde gelaat van een verstokte roker, uitlegde hoe het apparaat werkt. De elektrische sigaret lijkt op een vulpen en wordt geleverd met een oplader. Zodra de batterij vol is kun je het tankje vullen met vloeistof. Die vloeistof rook je, of zoals de kenners dat noemen, damp je. Je hebt wel honderden smaken. Tabak met een zoetige nasmaak. Maar ook volkomen nicitineloze met aardbei of perziksmaak. Voor de sociale roker.

Ik plaatste mijn bestelling en polste Hans. Ik legde hem uit hoe de alternatieve sigaret werkte. 'Misschien kan ik de nicotine kauwgom in water oplossen en hem daarmee vullen', zei hij. Néééé. Waarom?Altijd als hij een nieuw apparaat heeft gaat hij ermee experimenteren. Nooit zal hij de gebruiksaanwijzingen volgen, die zijn voor dummies. Hij wil ook altijd van twee fietsen een auto maken. En van een auto een boot.

Ons huis staat vol experimenten. Zo heeft hij op de biljartkeu een ruitenwisser gemonteerd. Alles wat met vormgeving te maken heeft, bijvoorbeeld de dop van een slagroomspuit, wordt bewaard en zie ik terug als onderdeel van een kunstwerk of iets nuttigers, een boekensteun. Ik gooi al het verpakkingsmateriaal weg, hij ziet overal potentie in. Een hele leuke, verrassende eigenschap,dat wel, ik zou het niet anders willen. Maar ik vraag me af hoe lang de elektrische sigaret in zijn oorspronkelijke staat zal blijven. Ik schat op z'n hoogst twee dagen, daarna krijgt hij een andere onverwachte functie. Als vulpen. Een hele dure.
Wens me sterkte.

1 opmerking:

  1. Hellvape is the most popular vape brand on the market.For your vaping you still need vandy vape triple v2 rta because it can change your vaping life. I think every vapers should like vaporesso polar as it very important.

    BeantwoordenVerwijderen