zaterdag 3 augustus 2013

Slechte mensen

Goede mensen zijn dieren

Als kind dacht ik dat het kwaad altijd gestraft werd. Ik geloofde in rechtvaardigheid. Maar naarmate ik ouder word, besef ik dat de meeste slechte mensen flierefluitend vrij los lopen. Vele oorlogsmisdadigers zijn ontsnapt en leefden een luxueus bestaan in het gezelschap van Eva Peron.
Maar zelfs de kleine visjes zwemmen vrolijk door. Zoals die kindermoordenaar die zijn auto als moordmachine gebruikte. Hij doodde een 13 jarig jongetje, reed door en zette daarna een foto van zichzelf op FB met een dikke joint. Negen maanden zitten, 4 jaar rijbevoegdheid afgenomen.
'De reclassering schrijft in het rapport over de dader dat er geringe kans op herhaling is.'  Even vragen aan een deskundige hoe hij het inschat.  Hoogleraar rechtspsychologie Peter van Koppen: 'Deze man zou eigenlijk nooit meer in een auto mogen zitten. De kans op herhaling is 100 %.'
Je hoeft er geen professor voor te zijn om tot die conclusie te komen. Ik zou hem per ongeluk scheppen met mijn voertuig als hij vrij komt. Wel zo dat hij blijft leven maar voor altijd in een rolstoel zit te kwijlen. Met een zielig verhaal over mijn moeilijke jeugd, krijg ik daar pakweg 240 uur taakstraf voor. En zelfs als ik voor schut ga, 9 maanden, heb ik eindelijk tijd om mijn memoires te schrijven. Maar ja, dat zal dan wel weer een rechtse Telegraaf opvatting zijn.
'
Er zijn verschillende manieren om het recht in eigen handen te nemen. Michael Palin deed het zo in 'A Fish called Wanda'



Geen opmerkingen:

Een reactie posten