woensdag 17 juli 2013

Music was my first love

Datf Punk  en Pharrell Williams


Vroeger hield ik de muziekscene nog bij. Tot 1978, geloof ik. Tegenwoordig lees ik wat, vang iets op op de radio en ontdek bands die al 20 jaar bestaan. Zo hoorde ik een lekker ouderwets disconummer op Sky radio. Er wordt op die zender nooit bij verteld wie de artiest is. Je kan er jaren je hoofd over breken.
Zo hoorden wij, ergens in de jaren 70, een liedje If you close the door, the night will last forever. Vijf jaar later lazen we bij toeval dat dit gezongen werd door Nico van The Velvet Underground. Gelukkig is deze kwelling voorgoed verleden tijd. Get Lucky typte ik in op YouTube en daar verscheen Daft Punk featuring Pharrell Williams. Daft Punk, die naam komt me vaag bekend voor. Even googlen:

Daft Punk
 is een Frans house- en electroduo bestaand uit Thomas Bangalter en Guy-Manuel de Homem-Christo. Als jonge artiesten werden ze midden jaren 90 plotseling bekend. Samen met artiesten als Laurent Garnier en Motorbass zijn ze pioniers van de Franse dancemuziek en behoort Daft Punk tot de grootste vernieuwers van housemuziek van de late jaren 90 en is het dé groep die de 'French Touch'-house populair maakte.

Huh, Franse housemuziek? Ik had durven zweren dat het funky Amerikanen uit Detroit waren. Weer wat geleerd, zou Hans zijn neef zeggen.

Daft Funk featuring Pharrell Williams

Robin Thicke en blote dame

Toevallig kwam ik Pharrell die wel Amerikaan is, tegen een video van Robin Thicke met het aanstekelijke nummer Blurred Lines. In de ongecensureerde versie met blote dames.

Robin Thicke Blurred Lines

Vandaag nam ik de muziekrecensies door van Gijsbert Kramer van De Volkskrant. Hij schrijft: 'Met Get Lucky van Daft Punk zonder enige twijfel de leukste hitsingle van het jaar: Blurred Lines van Robin Thicke.  Al moet het succes van deze zomerhit voor een groot deel aan producer-zanger Pharrell Williams worden toegeschreven.'

Verder staat er een artikel over een onderschatte band Boards of Canada. 'Het electroduo Boards of Canada maakt al meer dan vijftien jaar muziek en doet dat minstens zo goed als Daft Punk. Toch weten we na al die jaren nauwelijks iets van die twee.' en 'de muziek klinkt nogal eens alsof je een oud kaoptgedraaid cassettebandje opzet.'

Nieuwsgierig geworden surfte ik weer naar YouTube waar hele albums van de broers Marcus en Michael Sandison afgeluisterd kunnen worden. Ik zette me schrap voor onvervalste funk maar hoorde alleen de elektronische klanken van een soort New Agemuziek die vaak gebruikt wordt door heldervoelende vrouwen met genezende krachten waar ik allergisch voor ben.
Ik kan toch beter op mijn eigen gevoel afgaan. En wie weet ontdek ik ook op een dag oude knakkers als Bach en Mozart. Die schijnen ook veel evergreens op hun naam te hebben staan.

Eine Kleine Nachtmusik Mozart

Wolfgang Amadeus



Geen opmerkingen:

Een reactie posten