dinsdag 7 mei 2013

Die Joden

Die Joden
Vorig jaar was er een jongetje dat graag wilde dat zijn oom, die vrijwillig bij de SS was gegaan, ook herdacht kon worden op 4 mei. Als je 19 jaar bent doe je soms domme dingen. Maar je zult toch, net als iedereen, de consequenties moeten dragen. Toen ik die leeftijd had voelde ik een lichte sympathie voor de Baader-Meinhoffgroep. Achteraf volkomen belachelijk, het waren ordinaire moordenaars. Gelukkig heb ik een gezonde afkeer voor fanatieke groeperingen, links of rechts, dus ik zou me er nooit bij aangesloten hebben.

Die Joden
Dit jaar laaide de discussie weer op over het herdenken van Duitsers tijdens Dodenherdenking. Velen van hen waren tenslotte ook slachtoffer. Ik neem onschuldige Duitsers niets kwalijk maar ik kan hen niet tegelijkertijd herdenken met de echte slachtoffers. Bijvoorbeeld de Joden. In de discussie op Facebook reageerde men met: 'Hou nou eens op over die Joden. Mijn moeder heeft in een Jappenkamp gezeten.' En 'die Joden behandelen de Palestijnen net zo erg.'  Ach ja, die Joden.

Die Joden

Na het zien van de film Shoah en na het lezen van talloze boeken over de Holocaust van Presser, Primo Levi, Philip Mechanicus, Aharon Appelfeld wantrouw ik niet alleen mijn medemens maar ook mezelf. Zonder dat ik andermans leed wil bagatelliseren, vind ik de Jodenvervolging het voorbeeld van hoe kleine schakeltjes de Holocaust uiteindelijk mogelijk hebben gemaakt. Waren er Duitsers die de boel saboteerden? Waren er soldaten die de Joden met zachte hand uit hun huizen haalden? Het moest allemaal schnell, schnell en met veel geweld en sadisme. En iedereen die daar aan meegewerkt heeft is een schakel in het geheel. Ook al voerde je alleen bevelen uit.

Die Joden

Moslims mogen zichzelf, vreemd genoeg, graag vergelijken met Joden, als slachtoffer. Behalve dan dat er geen concentratiekampen zijn waar ze vervolgd worden en hen alle kansen geboden wordt voor onderwijs en een beter leven in niet-islamistische landen.En naar mijn weten zijn moslims ook nooit in veewagens gemept en op elkaar gepakt, zonder eten of drinken, in eigen poep en pis,naar vernietigingskampen afgevoerd.
De Palestijnen in Israël hebben het 100 x beter dan die in de Gazastrook. Driekwart van de Israeli's wil trouwens dat Israel zich terugtrekt uit dat gebied. De kolonisten, de orthodoxe Joden, zijn natuurlijk net zo onverdraagzaam als hun moslimbroeders. Alleen lopen zij zelden met explosieven om hun lichaam. Hamas wil best wel praten met Israël maar heeft in zijn handvest staan de vernietiging van dit staatje. De staat Israël mag dan wellicht een grote vergissing zijn, tijdens de Dodenherdenking denk ik aan die 6 miljoen Joden en de mensen die voor hen opkwamen.
Vreemd genoeg sta ik daar tegenwoordig geheel alleen in of wordt het afgedaan als een rechts standpunt.

Die Joden





Geen opmerkingen:

Een reactie posten