zaterdag 29 september 2012

Goed en fout

DEN HAAG - Binnenhof. Beediging van de eerste groep van 550 vrijwilligers voor het Oostfront met generaal Hendrik Alexander Seyffardt. Vanaf het Haagse station Holland Spoor zou de eerste groep op 26 juli 1941 naar een opleidingskamp in Polen vertrekken, meer dan de helft van hen waren NSB'ers.


Ik weet niet wanneer het begonnen is, de slachtoffers van alle oorlogen herdenken op 4 mei. Zo absurd. Vier mei staat voor mij voor WOII, de ervaringen van mijn familie en hun generatiegenoten. En de Holocaust, op een nooit eerder vertoond
e manier moorden. Een Surinaamse vrouw zei eens tegen me: 'Jullie altijd met jullie Tweede Wereldoorlog. Wij hebben veel erger geleden met de slavernij.' Sorry, maar met WOII ben ik persoonlijk verbonden, dat is mijn geschiedenis. Ik ga op 4 mei echt niet de gevallenen van de 80-jarige oorlog herdenken. Het toppunt was afgelopen jaar toen een jongetje pleitte voor het herdenken van zijn Waffen SS-oom. Onder het mom: goede mensen doen soms slechte dingen. Of: iedereen was een beetje fout. Het moet godverdegodver niet gekker worden.
Historica Jolande Withuis deelt mijn ergernis en naar haar wordt geluisterd. 'Het is een hutspotherdenking geworden', schrijft zij, 'Maar wie alles herdenkt, herdenkt niets. Door geen keuze te maken wordt omzeild wie we wel of niet op die datum op die plaats herdenken en daarmee de vraag welke waarden we willen overdragen.'
Hele artikel van Jolande Withuis in De Volkskrant van zaterdag 29 september, bijlage Vonk.

Bij de aftrap van de Maand van de Geschiedenis zeggen drie historici: kies weer positie. Jolande Withuis ijvert voor de herwaardering van goed en fout.



Afscheid vrijwilligers (!) die naar het Oostfront vertrekken. Veel plezier, jongens!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten