woensdag 29 augustus 2012

Waarschuwing: advies van deskundigen




Wat kan een mens toch slecht advies krijgen van een deskundige. Neem nu de diëtiste waar ik het al eerder over gehad heb. Dat je, om af te vallen, geen suiker, alcohol en vet moet nuttigen, lijkt me logisch. Maar die vrouw was van de anti-koolhydratenstroming. Bij al het voedsel dat koolhydraten bevatte, riep ze hysterisch: 'Nee dat mag je niet. Dat is suiker.' Brood, fruit, zilvervliesrijst werden op de shitlist geplaatst. Dus at ik het minimum aan brood en rijst, fruit schrapte ik bijna helemaal, op een zuur appeltje na. Verder at ik veel salades. Tussendoor wortels, magere yoghurt en op zijn hoogst wat nootjes. Het overgewicht ben ik kwijtgeraakt maar ik voelde me slap, emotioneel, huilerig, somber en boos. 'Ik wou dat ik dood was', verzuchtte ik meer dan één keer.'  Dat  is natuurlijk niet leuk voor mijn huisgenoot.
"Als ik 's avonds nog trek heb, neem ik een kinderbanaantje', zei ik tegen de voedseldeskundige. Helemaal fout, neem een cup-a-soup. Wat is dat voor flutadvies. Weet je hoeveel zout en chemicaliën die poedersoep bevat? Als je bij een diëtiste komt die een vitrine vol lightproducten heeft, is mijn deskundige advies, wegwezen.

Het is nu een aantal maanden later en ik eet weer extra brood en rijst. En af en toe een banaantje want die bevat onmisbare stoffen:

Serotonine is het hormoon dat eveneens voor een goede en positieve gemoedstoestand zorgt. Bij een depressie wordt serotonine afgestoten en onvoldoende opgenomen. Het helpt om zich goed te ontspannen en te zorgen voor een diepe ongestoorde nachtrust. Tryptofaan vinden we in cashewnoten, melk, melkwei, kaas, wit van een ei, tarwekiemen, dadels, vijgen en bananen. Naast tryptofaan bevat de banaan grote hoeveelheden magnesium, calcium, vitaminen van het B-complex en natuurlijke suikers. Suikers helpen bij de omzetting van tryptofaan in serotonine.

Met andere woorden, als je niet voldoende serotonine aanmaakt, word je depressief. Dat toont maar weer aan hoe gevaarlijk het kan zijn als je naar de verkeerde mensen luistert. Ook al hebben ze een diploma in hun behandelkamer hangen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten