woensdag 4 januari 2012

Papegaai

80 % van de appartementen staat leeg. In de tuinen wonen katten, de zwaluwen bouwen hun nest op de balkons

Als de papegaai ´s ochtends buiten wordt gezet ( stel ik me zo voor, we kunnen hem niet zien maar wel horen) treedt hij de wereld met veel optimisme en levenslust tegemoet. ´Hallo mensen, goedemorgen,ik ben er weer, hallo, horen jullie mij? Hallo, hallo, papa, mama! Het is weer een nieuwe dag en ik kan niet wachten om mijn repertoire aftedraaien. Wisten jullie dat papegaaien 90 jaar kunnen worden? Dat is ouder dan de meeste mensen. Hoera! Nu eerst mijn imitatie van twee Portugese kinderen die ruzie maken. Geef me mijn pop terug. Wáááát? Geef hem terug? Wááááát? Papa, mama.´
Zo draait hij warm. Dan fluit hij alsof hij een mooi meisje ziet, zet zijn vrachtwagen in de achteruit, lacht hartelijk, schreeuwt wat in het Portugees waar hij zelf om moet schateren. Gaat dan gillen. En uiteindelijk heeft hij zich zo druk gemaakt dat hij rochelgeluiden voortbrengt alsof hij wil zeggen: ´Geef me een teiltje, ik wordt niet goeoeoed, báááh!´

Soms zwijgt hij een tijdje, grinnikt zachtjes of hij binnenpretjes heeft of fluit peinzend.
En heel af en toe rijdt er echt een vrachtwagen met pieptoon achteruit. ´Mama´, roept de papegaai, ´mááám! Ze doen me na.´ Hij wordt echter weer snel afgeleid door een knappe jonge dame. ´Fúúhúút!´






Geen opmerkingen:

Een reactie posten